Desert Marigold (Baileya multiradiata)

Ez a sivatagi virág Észak-Mexikóban, illetve az USA délnyugati államaiban (Kalifornia, Arizona, Új-Mexikó, Nevada, Utah, Texas) őshonos.

Az őszirózsafélék közé tartozik, rokona a nálunk is ismert kokárdavirág.

Rövid életű évelő, kíváncsi vagyok, hogy jövőre kihajtanak-e az idei tövek. Magról azonban könnyen szaporítható, így ennek nincs különösebb jelentősége.

A magokat 2021 nyarán rendeltem az USA-ból.

Már 2021 októberében is vetettem valamennyit (cserépben, fólia alatt), ám közülük mindössze 1 (!) kelt ki. Ezt a növényt utóbb kiültettem a kaktuszkertbe.

2022 tavaszán, április közepe körül közvetlenül szabadföldbe, illetve cserepekbe vetettem el a maradék magokat. Semmiféle előzetes kezelést (hűtőben tartás, áztatás stb.) nem alkalmaztam.

A kisebb cserepekből kiültetést terveztem, a nagyméretű cserepekben pedig szezon végéig nevelni. 

A magok kb 10 nap múlva keltek. A kisméretű cserepekből a kaktuszkertbe ültettem át őket. Azt tapasztaltam, hogy az átültetést jól bírják, ha sikerül egyben tartani a földlabdát. Egyiküket még földlabda nélkül is sikeresen át tudtam ültetni.

Bár cserépben is nevelhető, szabadföldben sokkal szebb. Mindenképpen nagyméretű cserépre van szükség, kb. akkorára, mint amelyekbe leandereket ültetünk.

Az alábbi felvételek a növény fejlődésének fázisait mutatják:


2022.05.02: kikeltek a magok


2022.05.20.


2022.05.26: ez a palántázható méret



2022.06.11: bimbók megjelenése a cserépben nevelt példányon


2022.06.11.


2022.06.11: a bimbók a szabadföldbe vetett példányokon is megjelentek.


2022.06.18.: virágzás kezdete (a cserépben nevelt növénynél)


2022.06.21.: virágzás kezdete (a szabadföldbe vetett növényeknél)

A magvetéstől a virágzásig tehát kb 60 nap telt el. Átültetni a vetést követő 1 hónap múlva lehet.

Az alábbi képeken egy szabadföldbe cserépből kiültetett növény fejlődését láthatjuk (nagyjából olyan méretű volt kiültetéskor, mint a 05.26-i felvételen látható palánta, csak akkor nem készítettem fényképet):


2022.07.10.


2022.07.28.


2022.10.06.

Október 9-én megmértem, a magassága 60 cm, a szélessége pedig 90 cm volt!

Végül pedig néhány kép, milyen volt ez a virág a kertemben:


Előtérben: Desert Globemallow, háttérben: Desert Marigold

Desert Marigold és Cylindropuntia imbricata

Desert Marigold, és Opuntia erinacae var. utahensis

Desert Marigold, és Opuntia erinacae var. utahensis

A háttérben az Echinocereus reichenbachii gyűjteményem

Kaktuszkertem 07.26-án

Desert Marigold, és Opuntia erinacae var. utahensis