A magyar, és a volgai
tatár nép díszítőművészetének összehasonlítása
„Ğasırlar çor aşa işetäm azanıñ”
„Hallom hívásod, korokon át”
Bevezető gondolatok
Rögtön az elején leszögezném: a volgai tatároknak semmi közük azokhoz, akik a tatárjárás során végigpusztították az országot: azok mongolok voltak. Sőt: a volgai tatárok figyelmeztették Julianus barátot a közelgő mongol vészre!
Érdekelnek keleti rokonaink (nem csak a nyelvrokonok, én ezt tágabban értelmezem), de laikus vagyok, így az általam leírtak biztos, hogy erősen vitathatók.
A magyar, és a volgai tatár népi díszítőművészet meglepően hasonló. Egy laikus szemével nézve legalábbis. A számos hasonlóság mellett van azonban két, lényeges eltérés, amit itt, az elején megemlítenék, mivel könnyen „elviheti a szemünket” a hasonlóságokról. A tatárok ugyanis élénk, világos színeket, valamint fényes ruhaanyagokat használnak, de a díszítményeik is „csillogóbbak”, mint a mienk. Erről részletesen írok majd lentebb, itt csak azért hangsúlyozom, mert az észlelésünket ez a két tényező jelentősen befolyásolja, és elterelheti a figyelmünket.
Visszatérve a nyitó gondolatomhoz: a két nép díszítőművészete igen hasonló, ami semmiképpen sem lehet véletlen. Az ember ösztönösen érzi a rokonságot, melynek történeti alapja is van:
- a honfoglalás előtt Keleten maradt magyarok tömegei a baskírokba, és a volgai tatárokba olvadtak – a hasonlóság tehát érdekes módon magyar hatás eredménye is lehet! A beolvadás meglehetősen későn, a 13. század után következett be: a tatárjárás (pontosabban: mongoljárás előtt) Julianus barát még megtalálta őket, és magyarul beszéltek
- nyelvünk finnugor, azonban hosszú időn keresztül éltünk türk népekkel, szókincsünk kb 8 %-a régi türk eredetű (tehát nem a középkori oszmán hódoltság idejéből származik);
- a honfoglalás előtt, és után jelentős türk népességet olvasztottunk magunkba (kabarok, besenyők, avarok, kunok)
- mindez a honfoglaláskori, és mai antropológiánkban is tükröződik: a türk népekre jellemző embertani típusok (turanid, taurid, armenid, pamíri) aránya kifejezetten magas!
- ősi népdalaink pentaton hangrendűek, ami a türk népekre jellemző – nyilván, egyéb türk kulturális hatás is kimutatható– például a díszítőművészetünkben
- utóbbit megerősíti, hogy a honfoglalás korabeli források a magyarokat türköknek nevezték, aminek az lehetett az oka, hogy megjelenésünk a türk népekhez hasonlított – a megjelenést pedig a viselet, és az antropológiai jegyek adják
A magyar tehát joggal tekinthető finnugor-türk népnek.
Bár csábító – de a motívumok hasonlóságát nem vizsgálom. Nem tudjuk ugyanis, hogy egy adott motívum mikor került a két nép díszítőművészetébe: a tulipán pl. valószínű, hogy 16. századi, oszmán török hatás a mi népművészetünkben (és valószínűleg a tatárok is akkor vették át). Itt jegyezném meg, hogy a tulipán-motívumot a honfoglalás korában még ismertük, később elfelejtettük, mert a Kárpát-medencében a tulipán nem őshonos.
(Persze, ennyi erővel mondhatnánk azt is, hogy díszítőművészetünk türk jellege a török hódoltság idejéből származik. Mint ahogy népünk antropológiájában meglévő törökös elemeket is könnyű lenne ezzel magyarázni.
Én azonban nem hiszem, hogy az oszmán megszállás – a pusztításon kívül - különösebb hatást gyakorolt volna népünkre. Mi ugyanis nem tértünk át az iszlámra. A törököket népünk mindvégig a gyűlölt, és rettegett hódítóknak tartotta. A hódoltsági területek magyar lakossága elpusztult, vagy elmenekült. Leginkább elmenekült szerintem. Szokás eltúlozni a tatárjárás, és török dúlás emberveszteségét, és kajánul rámutatni: olyan, hogy magyar már nem is létezik, mert rég kipusztult, elkeveredett. Ezt Henkey, és Kiszely kutatásai egyértelműen cáfolják! Meg az is, amikor a tükörbe nézek, és egy türk arc néz vissza … Ráadásul logikátlan is, hiszen mindig több magyar kellett, hogy megmaradjon, mint amennyi idegen betelepült: másként ezeket a sorokat most nem magyarul írnám…
A török tehát alapvetően egy üres pusztaságot uralt, így ebben az időszakban nem igazán beszélhetünk magyar-török együttélésről. Erdélyben pedig nem is volt hódoltság, így a kalotaszegi, székelyföldi népművészetünk pláne nem magyarázható a török megszállással.
Így aztán nem életszerű az a feltételezés, hogy a megszállásnak komolyabb átalakító hatása lett volna. Antropológiailag semmiképpen, de kulturálisan sem. Egy-egy motívum persze biztosan megtetszett népünknek, annál is inkább, mert a török díszítőművészet ismerős lehetett: hiszen a mienk is ugyanúgy sztyeppei, türk eredetű, mint az övéké. De valószínűtlen, hogy alapjaiban alakult volna át népi díszítőművészetünk. Igen, a Balkánon komolyabb együttélés volt, eleve tovább is tartott a török hódítás, ott valóban kimutatható ennek hatása – nálunk szerintem nem. )
A motívumok vizsgálatánál óvatosságra kell intsen az is, hogy bizonyos minták általánosan elterjedtek, és a legtöbb eurázsiai népnél megtalálhatóak. A díszítmény technikájából is sok esetben törvényszerűen hasonló minták adódnak, a geometriai motívumokat használó népi szőttesek például mindenütt nagyon hasonlóak. Eleve, geometriai forma sincs túl sok. Paralelopipedont, és egyéb, bonyolult formákat nem nagyon alkalmazott a nép egyszerű gyermeke. Téves következtetésekre juthatunk tehát, ha pusztán a motívumok hasonlóságát vizsgáljuk.
Fáy Aladár a „Magyarság díszítő ösztöne”
című alapművében a magyar népi díszítőművészet alapvető sajátosságait,
jellemzőit vizsgálta.
Ez egy remek keretrendszer a két díszítőművészet összehasonlításához: nem a motívumok hasonlóságát vizsgálom, hanem azt, hogy a Fáy Aladár által meghatározott sajátosságaink megjelennek-e a tatár díszítőművészetben.
Fontos! Fáy Aladár feltárt bizonyos törvényszerűségeket. Ő
maga is többször írja, hogy ezek nem kizárólagosak, számos ellenpéldát
hozhatunk rájuk a magyar népművészetből. Nem
kizárólagosak – hanem jellemzőek.
A dolgozatomban bemutatott képeket az interneten találtam. Természetesen ez nem az igazi, mégis, joggal feltételezhetjük, hogy a volgai tatár népművészetről a neten lévő képek a jellemző, tipikus tatár néprajzi elemeket tükrözik. Még akkor is, ha esetenként nem autentikus népművészeti alkotások, hanem az a bizonyos „váci utcai magyarosch” kategória.
A magyar népi díszítőművészetet illusztráló képek jórészt Malonyay Dezső „A magyar nép művészete” c. művéből, és a Néprajzi Múzeum online gyűjteményéből származnak. A tájegységet (Kalotaszeg, Mezőkövesd stb.) nem tüntetem fel, itt most ennek szerintem nincs jelentősége.
Az összehasonlítást az alábbi, magyar
sajátosságok mentén teszem:
-
természetből
merítő képzelet, „álombozótok”
-
változatosság,
játékosság, ötletszerűség
-
határozott
elágazások
-
simuló
vonalrendszer, sűrű párhuzamokkal
-
a
középtengely merevségének elkerülése
-
hármas
tagozódás
-
a
különbségek fokozása
-
a
díszítőelemek tagolása
-
a
ragyogtató szegély
-
a
díszítmény elhelyezése
-
a
színvilág
I.
A
természetből merítő képzelet: „álombozótok”
Fáy Aladár ezt írja:
Népünk művészete a természetből sarjad: de nem másolja, hanem képzeletében újrateremti azt: virágtornyos csodafákat, és „álombozótokat alkot”.
A képzelet azonban szigorú korlátok közt szárnyal:
Nem szakad el a természettől: nem ábrázol például a nyugati történelmi stílusokban ismert, természetellenes lényeket (pl. félig ember, félig oroszlán). A fantázia a józan ész keretei között marad.
Allegorikus jelképeket sem használ (pl. lant=költészet).
A virágok szeretete jellemzi, állatokat, embereket ritkán ábrázol.
Példák a magyar „álombozótok”-ra:
Magyar álombozótok I. |
Magyar álombozótok II. |
Volgai tatár „álombozótok”:
Volgai tatár álombozótok I. |
Volgai tatár álombozótok II. |
Értékelés: a
Fáy Aladár által fent ismertetett magyar sajátosság egyértelműen megfigyelhető
a volgai tatár díszítőművészetben, mert:
- a természetből merít
- nem másolja, hanem képzeletében újrateremti a
megfigyelt formákat
- a virágok szeretete jellemzi: ennek egyik oka,
hogy a tatárok muszlimok, ez a vallás pedig nem engedi az emberek ábrázolását
- álombozótokat, és virágtornyos csudafákat alkot
- nem szakad el a természettől, nem ábrázol
természetellenes lényeket, nem használ allegorikus jelképeket stb.
II. Változatosság,
játékosság, ötletszerűség
Fáy Aladár levezeti, hogy:
-
a Nyugat
népművészete – a polgári
hatások eredményeként – a skatulyás, precíz, kiszámított, és rendezetett. Népi
eredetiség kevéssé jellemző.
-
a Kelet
népművészete jobban megőrizte népi eredetiségét, azonban kissé
egyhangú: a díszítmény mindent elborít, viszont ugyanazon elemek ismétlődnek
monoton módon – a felületek így, összességében díszítetlen benyomást keltenek
-
a magyar
népművészet a fentiekkel ellentétben játékos, ötletes, változatos: nem
jellemző rá a kiszámítottság, és a díszítmények változatosak, nem ugyanazt
ismétli
Itt újra hangsúlyoznám, hogy kivételek természetesen vannak. A nyugati népek
díszítőművészetében is akadnak eredeti, játékos, változatos darabok, a magyar
népművészetben is vannak egyhangúan ismétlődő („egyenletesre darált”) díszítmények.
A fenti szabályok arra vonatkoznak, hogy mi
tekinthető gyakoribbnak, jellemzőnek.
A fentieket példákkal is illusztrálom:
Ezen a képen egy tiroli szekrény, és díszítménye
látható (Nyugat népművészete):
Nyugati nép díszítőművészet |
Ezen
a felvételen pedig egy orosz pohárszék, és díszítménye látható (Kelet művészete):
Keleti nép díszítőművészet |
Ezek
itt pedig magyar díszítmények
részletei:
Magyar díszítmények: játékosság, ötletesség I. |
Magyar díszítmények: játékosság, ötletesség II. |
Magyar díszítmények: játékosság, ötletesség III. |
A
volgai tatárok díszítményei:
A tatároknál is vannak keletiesen monoton, „egyenletesre darált” díszítmények, alighanem
az iszlám, vagy a környező, szláv népek hatása tükröződik bennük:
Vannak hasonlóan díszített viseleteik is.
Abból, amit eddig láttam népi díszítőművészetükből,
azt kell mondjam: nem ez a jellemző!
Sokkal inkább az olyan, változatos, játékos díszítmények, mint amelyeket az
„álombozótokról” szóló fejezetben bemutattam.
Vannak további példáim is:
Volgai tatár díszítmények: játékosság, ötletesség I. |
Volgai tatár díszítmények: játékosság, ötletesség II. |
Megfigyelhető, mennyire játékos, ösztönös a díszítés
– pont, mint a mienk!
Fáy Aladár azt írta, hogy a magyar népi
díszítőművészet Kelet, és Nyugat
között áll: érdekes módon ugyanezt
mondhatjuk el a volgai tatárokról is!
III.
Határozott
elágazások
Fáy Aladár ezt írja a vonalrendszerekről:
A vonalrendszer alapvetően kétféle lehet.
Baloldali: simuló
(eszményi) vonalrendszer
Jobboldali: határozott
elágazású vonalrendszer
A magyar népművészet mindkét vonalrendszert
használja, de jellemzőbb a
határozott elágazású. Erőt, és határozottságot sugall.
Példák a magyar népművészetből a határozott
elágazásokra:
Magyar díszítmények: határozott elágazások I. |
Magyar díszítmények: határozott elágazások II. |
Abból, amit láttam, a volgai tatároknál is hasonlóan gyakoriak a határozott
elágazásokat mutató díszítmények, mint nálunk. Szintén nem kizárólagosak.
Az előző két fejezetben is láthatók olyan tatár díszítmények, melyek
határozott elágazásokat példáznak, de bemutatok továbbiakat is:
Volgai tatár díszítmények: határozott elágazások I. |
Volgai tatár díszítmények: határozott elágazások II. |
IV.
Simuló
vonalrendszer, sűrű párhuzamokkal
A magyar
népművészetben a határozott elágazású díszítmények mellett simuló vonalrendszerek is megfigyelhetők.
Ezeken a díszítményeken azonban a levelek laza szétfeslés helyett sűrű
párhuzamokba sorakoznak, ami a ráncoltság hatását kelti, ropogóssá tesz
a mintát. Gyakori, hogy az ilyen minta határozott
szélű, tömör foltot ad.
Példák a magyar
népművészetből:
Magyar díszítmények: simuló vonalrendszer I. |
Magyar díszítmények: simuló vonalrendszer II. |
A
volgai tatár népművészetben is
gyakran felbukkannak hasonló díszítmények, tehát ahol a simuló vonalak laza
szétfeslés helyett sűrű párhuzamokba rendeződnek:
Volgai tatár díszítmények: simuló vonalrendszer I. |
Volgai tatár díszítmények: simuló vonalrendszer II. |
V.
A
középtengely merevségének elkerülése
Fáy Aladár ezt írja a középtengelyről:
Ha egy szimmetrikus díszítmény magasra nyúlik, a
középtengelye az egyenessége folytán egyre merevebb, és egyhangúbb lesz –
mintha karót nyelt volna. A merev középtengely előfordul ugyan a magyar
népművészetben, de inkább kerüljük. Erre különböző módszerek vannak:
-
fölfutó indák
-
szétváló középszár
-
középtengely felbontása, megszakítása
virágokkal, egyéb díszítményekkel
Példák a magyar népművészetből:
Fölfutó indák:
Magyar díszítmények: fölfutó indák |
Szétváló középszár:
Magyar díszítmények: szétváló középszár |
középtengely
felbontása:
Magyar díszítmények: középtengely felbontása |
A
volgai tatár népművészetben
merev középtengelyt igen keveset láttam, ők is ugyanígy kerülik, mint mi. A
felfutó inda, a felosztott középtengely, és a szétváló szár annál gyakoribb:
Volgai tatár díszítmények: a középtengely merevségének elkerülése |
VI.
Hármas
tagozódás
Fáy Aladár ezt mondja a hármas tagozódásról:
A magyar népművészetre jellemző a hármas tagozódás,
ami azt jelenti, hogy egy szimmetrikus díszítmény három tagból áll. A hármas tagozódás a teljesség érzetét
kelti, és ebben az esetben érvényesül leghatározottabban a középső elem.
Példák a magyar
népművészetből:
Magyar díszítmények: hármas tagozódás |
A volgai tatároknál
is sokszor előfordul:
Volgai tatár díszítmények: hármas tagozódás I. |
Volgai tatár díszítmények: hármas tagozódás II. |
VII.
A
különbségek fokozása
Fáy Aladár a díszítőerőről ezt írja:
A díszítőerő az alábbi két esetben mutatkozik:
1. Egyforma elemek határozott
ismétlése:
1. Fokozott különbség az elemek
között:
Ha
a különbségek ingadozók, bizonytalanok, kismértékűek – gyenge a díszítőerő:
Fáy
Aladár az alábbi, sárközi mintát mutatta be a díszítőerőre:
Sárközi díszítmény |
A fölső sávban határozott
különbségek érvényesülnek (vonalkázás, és a kerek foltok között), az
alsó sáv pedig teljes egyenletességével díszít.
A kiváló díszítőértékkel bíró magyar népművészet az egyenletes ismétlést, és a határozott
különbségeket alkalmazza:
Magyar díszítmények: egyenletes ismétlést, és határozott különbség |
A volgai tatárok
is előszeretettel élnek a határozott különbségekkel:
A
baloldali tárgyon a felső, sávozott réteg az egyenletességével díszít, maga a
tárgy azonban határozottan különböző elemekre tagolható.
Volgai tatár díszítmények: egyenletes ismétlés, és határozott különbség |
VIII.
A
díszítőelemek tagolása
Fáy Aladár így mutatja be a díszítőelemek tagolását:
Baloldali
díszítmény: egymástól kevésbé különböző, kisebb
nagyobb formákra tagolt; „egyenletesre
darált”, összességében díszítetlen hatást kelt
Középső
díszítmény: teljesen egyforma tagok, határozott sorban, határozott ütemben; olyan
nyugodtan díszít, mint az óra ketyegés a csendességet
Jobboldali
díszítmény: határozott különbséget teszünk az egyes
tagol nagysága között, díszítetlen, puszta területeket hagyunk, ahol a pusztaság érvényesíti a
díszítőrészleteket, azok pedig élénkítik a pusztát
A magyar
díszítmények tagolására nem jellemző az „egyenletesre darált” díszítés,
hanem a határozott különbségek, és az egyenletes ismétlés:
A magyar díszítmények tagolása |
Volgai tatár
példák a díszítmények hasonló tagolására:
A volgai tatár díszítmények tagolása I. |
A volgai tatár díszítmények tagolása II. |
Látható, hogy a tatár díszítményekre sem jellemző az
„egyenletesre darált” díszítés, sőt, a határozott tagolást talán még nálunk is
gyakrabban alkalmazzák!
IX.
A
ragyogtató szegély
Fáy Aladár a ragyogtató szegélyről:
A ragyogtató szegély a magyar népművészet jellegzetes eszköze. A minták (virágok,
csillagok stb.) körüli apró pöttyeket, vonalkázásokat nevezzük így, melyektől a
minta úgy ragyog, szikrázik, mint egy
drágakő.
Példák a ragyogtató szegélyre a magyar
népművészetből:
Magyar díszítmények: a ragyogtató szegély |
A
volgai tatár népművészetben jóval
ritkább a ragyogtató szegély használata, de néha
azért felbukkan. Leginkább a női fejfedők hímzésén:
Volgai tatár díszítmények: a ragyogtató szegély I. |
Volgai tatár díszítmények: a ragyogtató szegély II. |
Volgai tatár díszítmények: a ragyogtató szegély III. |
X.
A
díszítmény elhelyezése
Fáy András:
Ha
dísz halmozódik díszre: díszítőereje csekély (a díszítmény
nem érvényesül, a felület összességében díszítetlen benyomást kelt)
Ha
csak egyes helyekre tömörül, és nagy felületet hagy pusztán,
akkor a dísz élénkíti a pusztát, és a puszta érvényesíti a díszt. Ez a hatás
határozott szélű foltoknál igazán erőteljes.
Példák a magyar
népművészetből:
A magyar díszítmények: a díszítmény elhelyezése I. |
|
Példák
a volgai tatár népviseletből a
díszítmény koncentrált elhelyezésére:
A díszítmények elhelyezése volgai tatár népviseleteken I. |
A díszítmények elhelyezése volgai tatár népviseleteken II. |
A
korábban már bemutatott tatár tárgyakon is megfigyelhető ez a „koncentrált”
díszítés:
A díszítmények elhelyezése volgai tatár tárgyakon |
XI.
Színvilág
Amint azt a bevezetőben már említettem, a két nép
színhasználata jelentősen eltér.
A tatárok előszeretettel használnak például nagy felületeken is élénk, világos kéket, zöldet, rózsaszínt - a magyar népművészetben ezek az árnyalatok, ha elő is kerülnek, semmiképpen uralkodnak el. A másik, hogy mi a sárgát, illetve az aranyszínt csak visszafogottan, leginkább ragyogtató aprózásra használjuk, a tatárok pedig ezeket a színeket is intenzívebben alkalmazzák. (Más türk népek is egyébként).
A magyar színhasználat nem ennyire élénk. A szűrök színösszeállítása jellemzően például: fakó, barnássárga alapon piros, vagy fekete hímzés (esetleg zöld). Festett bútorainknál az alapszín hideg sötétkék, vagy sötétbarna. Hímzéseink sem olyan tarkák, mint a tatároknál, sok közülük egyszínű.
Persze, a honfoglalás korában még lehetséges, hogy mi is más színeket használtunk, mint ahogy az is elképzelhető, hogy a tatárok sem alkalmazták régebben ezeket az élénk színeket, csak ahogy hozzáférhetővé váltak. A színvilág kapcsán idézném Fáy Aladárt: a népi díszítőművészetben a színhasználatot alapvetően a rendelkezésre álló festékanyagok befolyásolják. Ez régebben erősen korlátozott volt – ma szinte korlátlan. Értelemszerűen számolnunk kell azzal is, hogy az elmúlt 1200 évben számos hatás ért minket is, őket is. Ez nem csak a színhasználat eltérését magyarázhatja, hanem egyéb különbözőségeket is. A külön töltött hosszú századok alatt ki is kellett alakulni eltéréseknek.
A másik, ami ehhez kapcsolódik: a tatárok szeretik a fényes, selymes anyagokat, de a díszítések is sokszor „csillogók”, sokszor fémes hatásúak. Mindez különösen az aranyszínű díszeknél feltűnő. A magyar népművészetre ez egyáltalán nem jellemző. (Miként az érmékből álló nyaklánc sem).
Ezt azonban úgy is nézhetjük,
hogy ha a tatár népi díszítőművészetet - a benyomásainkat alapvetően
meghatározó - színvilág eltérése
ellenére is hasonlónak látjuk, az már önmagában is arra utal, hogy mélyebb, jellegbeli
rokonság áll fenn!
Ezeket a - fentebb már bemutatott – tatár díszítményeket csak át kellene színezni, és senki meg nem mondaná, hogy nem Kalotaszegről származnak:
Ugyanez a helyzet a tatár viseletekkel – más szín, más anyag, és már alig látnánk különbséget:
Ezt azért hangsúlyozom ilyen
sokat, mert a színek, és a fények alapvetően meghatározzák észlelésünket, és
emiatt indokolatlanul különbözőnek (idegenszerűnek) láthatjuk tatár rokonaink
népművészetét.
XII.
Összegzés
Fáy Aladár leírt bizonyos sajátosságokat, melyek a
magyar népi díszítőművészetre jellemzők.
A fentiekben megvizsgáltam, hogy ezek a sajátosságok
jelentkeznek-e a volgai tatárok díszítőművészetében.
Vizsgálatom eredménye:
- természetből merítő képzelet, „álombozótok”: jellemző a tatár népi díszítőművészetre
- változatosság, játékosság, ötletszerűség: jellemző a tatár népi díszítőművészetre
- határozott elágazások: jellemző a tatár népi díszítőművészetre
- simuló vonalrendszer, sűrű párhuzamokkal: jellemző a tatár népi díszítőművészetre
- a középtengely merevségének elkerülése: jellemző a tatár népi díszítőművészetre
- hármas tagozódás: jellemző a tatár népi díszítőművészetre
- a különbségek fokozása: jellemző a tatár népi díszítőművészetre
- a díszítőelemek tagolása: jellemző a tatár népi díszítőművészetre
-
a
ragyogtató szegély:
- a díszítmény „koncentrált” elhelyezése: jellemző a tatár népi díszítőművészetre
-
a
színvilág, anyagválasztás:
A
két nép díszítőművészete a legtöbb sajátosságban egyezést mutat. Persze,
bármely nép művészetéből kiválasztható egy-egy sajátosság, ami egyezik a
mienkkel – itt viszont a sajátosságok zöméről mondhatjuk el ugyanezt. Gyakori,
hogy egy díszítményen több, egyező sajátosságot is megfigyelhetünk, a rokonság
érzése értelemszerűen ezeknél a legerősebb.
Az alábbi, tatár díszítményre például jellemzőek a határozott elágazások, a középtengely felbontása, a szétváló középszár, a változatosság, a játékosság, és a hármas tagozódás. A díszítményen belül határozott különbségű tagok láthatók, mint ahogy az egyes díszítőelemek is határozott különbséggel bíró részekre vannak felosztva. Csak a színvilágában tér el a mi díszítményeinktől.
„Köç
alıp cırlardan, ullardan, qızlardan”
„Meríts
erőt a dalokból, fiainkból, és lányainkból”